رشته مدیریت بازرگانی یکی از مهمترین و محبوبترین رشتههای مدیریت در دنیای کسب و کار است که به شما امکان میدهد تا به عنوان یک مدیر و متخصص در حوزه تجارت و اقتصاد، در محیطهای تجاری مختلف موفقیتآمیز عمل کنید.
در این رشته، دانشجویان با مطالب متنوعی از جمله مدیریت منابع انسانی، بازاریابی، مالی، مدیریت عملیات، استراتژیهای کسب و کار، اقتصاد، حقوق تجاری، تحقیقات بازار، و مباحث مرتبط با تجارت بینالمللی آشنا میشوند. این مهارتها و دانشهای به دست آمده به شما اجازه میدهند تا در تمامی جوانب مدیریت یک سازمان یا کسب و کار مؤثر عمل کنید. هر کدام از این اصطلاحات خود توضیحات مفصلی دارد که در این مجال نمی گنجد اما در توضیحات مربوط به رشته هایی به همان عناوین بدان ها پرداخته شده است.
برخی از مزایای انتخاب این رشته عبارتند از:
با انتخاب رشته مدیریت بازرگانی، شما به یک دنیای پویا و پرچالش وارد میشوید که تواناییها و استعدادهای شما را برای راهاندازی و مدیریت کسب و کارهای موفق به چالش میکشد. این رشته امکان پیوستن به تیمهای مدیریتی بزرگ، شروع کسب و کار خود، یا حتی کار در سازمانهای بینالمللی را برای شما فراهم میآورد.
برای موفقیت در رشته مدیریت بازرگانی، داوطلبان باید برخی شرایط و ویژگیهای شخصیتی را داشته باشند که به آنها کمک میکند تا در محیطهای کسب و کار پویا و چالشبرانگیز به خوبی عمل کنند. در زیر، تعدادی از این ویژگیها را ذکر میکنم.
همچنین، به طور کلی، افراد موفق در این رشته باید دارای روحیه همکاری و مشاوره، انگیزه قوی، تعهد و تلاش برای بهبود مداوم باشند. این ویژگیها به آنها کمک میکنند تا در محیطهای رقابتی تجاری به عنوان مدیران موفق عمل کنند.
فارغالتحصیلان رشته مدیریت بازرگانی با توجه به دامنهی گستردهای که این رشته در حوزههای مختلف مدیریت و تجارت فعالیت میکند، میتوانند در مشاغل متنوعی مشغول به کار شوند. به تعدادی از این مشاغل در زیر اشاره شده است.
همچنین، این فهرست به هیچ وجه کامل نیست و فارغالتحصیلان مدیریت بازرگانی میتوانند در صنایع و بخشهای مختلف دیگر نیز فعالیت کنند. ترکیب مهارتهای تجاری، مدیریتی و اقتصادی با دانش مخصوص به هر حوزه، به فارغالتحصیلان این رشته امکان میدهد تا در مشاغل مختلف با موفقیت عمل کنند.
رشته مدیریت بازرگانی و رشته اقتصاد دارای ارتباطات نزدیک بوده و تعاملپذیری فراوانی ب همدیگر دارند. این دو رشته در زمینههای مختلفی فعالیت میکنند، اما تلاش برای درک عمیقتر و جامعتر از علوم مرتبط با تجارت و اقتصاد، این ارتباط را بسیار مهم میکند. در زیر تعدادی از نقاط مشترک و ارتباطات بین این دو رشته را برای شما توضیح میدهیم.
در کل، مدیریت بازرگانی و اقتصاد با یکدیگر ارتباط موثر و تعاملات بسیاری دارند و ترکیب دانش این دو حوزه میتواند به مدیران و کارشناسان در تصمیمگیریهای استراتژیک و عملی کمک زیادی کند.
مدیریت بازرگانی جزو رشته هایی است که پذیرش آن در برخی دانشگاه های دولتی و غیر دولتی، به صورت با آزمون و با کنکور و در برخی دیگر از دانشگاه ها به صورت بدون آزمون و بدون کنکور و صرفا با سوابق تحصیلی انجام می شود.
در نوشته ای دیگر تمام رشته های گروه آزمایشی علوم انسانی که پذیرش بدون آزمون و بدون کنکور و صرفا با سوابق تحصیلی هم دارند را به همراه دانشگاه های ارائه دهنده این امکان، آورده ایم. با استفاده از لینک زیر می توانید به لیست این رشته و دانشگاه ها که مدیریت بازرگانی هم جزو آنهاست دسترسی داشته باشید.
رشته ها و دانشگاه های بدون کنکور یا صرفا با سوابق تحصیلی گروه آزمایشی علوم انسانی
نکته : چون اطلاع از گرایش ها و دروس مهم هر رشته امکان آشنایی بهتر با آن رشته تحصیلی را فراهم می کنند به همین جهت در این بخش از نوشته به معرفی گرایش و دروس پایه، اصلی و تخصصی رشته مدیریت بازرگانی در هریک از گرایش ها و مقاطع موجود می پردازیم تا به این وسیله یکی از امکان های انتخاب رشته درست و اصولی را برایتان فراهم کرده باشیم.
برای انتخاب رشته درست و اصولی حتما نوشته راهنمای جامع انتخاب رشته کنکور سراسری ما را در همین سایت با کلیک روی بنر زیر بخوانید.
دروس پایه : مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن، اصول حسابداری، اقتصاد خرد، آمار و کاربرد آن در مدیریت، ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت، کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت، روانشناسی کار
دروس اصلی : حقوق بازرگانی، مبانی سازمان و مدیریت، مدیریت رفتار سازمانی، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم ها، تحقیق در عملیات،
دروس تخصصی : حسابداری صنعتی، پول و ارز بانکداری، مدیریت مالی، مدیریت تولید، سیستم های خرید، انبارداری و توزیع، بازاریابی و مدیریت بازار
دانشجویان دروه کارشناسی علاوه بر درس هاس پایه، اصلی و تخصصی دوره کاردانی، دروس زیر را هم می گذرانند.
دروس پایه : اقتصاد کلان، روش تحقیق در مدیریت، احکام کسب و کار، روانشناسی سازمانی
دروس اصلی : مدیریت منابع انسانی، مهارت های حرفه ای، مبانی برنامه ریزی پیشرفت و عدالت، آشنایی با قوانین کسب و کار، اخلاق حرفه ای در مدیریت، فنون تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم ها
دروس تخصصی : مدیریت استراتژیک، حقوق بازرگانی تطبیقی و اسلامی، سازمان های پولی و مالی و اسلامی و بین المللی، بازرگانی بین المللی، حسابرسی، سیستم های اطلاعاتی در مدیریت، بازاریابی بین المللی، مبانی بانکداری و مدیریت بانک، تجارت الکترونیک
دروس اختیاری : روابط کار در سازمان، حقوق بازرگانی بین المللی، مدیریت تولید و عملیات، مساله یابی و حل مساله، اصول و مبانی کارآفرینی، سمینار در بازاریابی و بازاریابی اسلامی
دروس پایه : نظریه سازمان و مدیریت پیشرفته، تحلیل آماری، مدیریت منابع انسانی پیشرفته، اخلاق و احکام کسب و کار، مدیریت استراتژیک پیشرفته
دروس اصلی : بازاریابی و مدیریت بازار پیشرفته، روش شناسی کیفی آمیخته در مدیریت، مدیریت رفتار مصرف کننده، مدیریت تبلیغات و برند
دروس تخصصی گرایش بازاریابی : مدیریت استراتژیک بازاریابی، مدیریت ارتباطات مشتری و عملکرد بازاریابی، بازاریابی صنعتی و خدمات، اصول مذاکره مکاتبات و قراردادهای تجاری
دروس تخصصی گرایش بازرگانی بین المللی : استراتژی های بازرگانی بین المللی، بازاریابی بین المللی و صادرات، مدیریت زنجیره تامین بین المللی واردات، اصول مذاکره و قراردادهای بازرگانی بین المللی
دروس تخصصی گرایش تجارت الکترونیکی : تجارت و بازاریابی الکترونیکی پیشرفته، طراحی و مدیریت کسب و کار الکترونیکی، قوانین و مسائل حقوقی تجارت و بازاریابی الکترونیکی، مدیریت خرده فروشی و فروشگاه در تجارت الکترونیکی
دروس تخصصی گرایش بازرگانی داخلی : مدیریت زنجیره تامین، مدیریت فروش و تحول، مدیریت ارتباطات سازمان ها و نهادهای داخلی، اصول مذاکرات مکاتبات و قراردادهای بازرگانی
دروس تخصصی گرایش مدیریت استراتژیک : مدیریت تفکر و تحول استراتژیک، اجرا و کنترل استراتژیک، طرح ریزی کسب و کار، مدیریت استراتژیک در شرکت های مادر و هلدینگ
دروس تخصصی گرایش کارآفرینی : مبانی و نظریه های کارآفرینی، بازاریابی نوآورانه و کارآفرینی، کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت کسب و کارهای کوچک
دروس اصلی : فلسفه علم و روش شناسی تحقیق در مدیریت بازرگانی، تحلیل نظریه های اقتصادی، تجزیه و تحلیل الکوهای کمی در تصمیم گیری، فلسفه مدیریت از دیدگاه اسلام، مبانی فلسفی تئوری های سازمان و مدیریت، مبانی فلسفی تئوری های رفتار و توسعه و تحول سازمانی
دروس تخصصی گرایش مدیریت بازاریابی : تحقیقات بازاریابی پیشرفته، بازاریابی بین المللی پیشرفته، بازاریابی صنعتی، مدیریت فروش و بازار، بازاریابی و رفتار مصرف کننده، سمینا در مسایل بازاریابی
دروس تخصصی گرایش مدیریت سیاست گذاری بازرگانی : استراتژی های بازرگانی، مدیریت و سیاست گذاری در سطح ملی، طراحی و اجرای سیاست گذاری در سازمان های بازرگانی، کتترل های استراتژیک بازرگانی
دروس تخصصی گرایش رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی : نظریه رفتاری سازمان، مدیریت رفتار سازمانی بین المللی، استراتژی های مدیریت منابع انسانی، بررسی روابط فرد و سازمان، تحلیل مسائل برنامه ریزی نیروی انسانی